Nasz portal korzysta z informacji zapisanych za pomocą plików cookies. Więcej informacji

Nasz portal korzysta z informacji zapisanych za pomocą plików cookies, które pozwalają zwiększać Twoją wygodę. Z plików cookies mogą także korzystać współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W przeglądarce internetowej można zmienić ustawienia dotyczące plików cookies. Dla Twojej wygody założyliśmy, że zgadzasz się z tym faktem, ale zawsze możesz wyłączyć tę opcję w ustawieniach swojej przeglądarki. Korzystanie z naszego serwisu bez zmiany ustawień dotyczących plików cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci komputera. Więcej informacji można znaleźć na stronie Wszystko o ciasteczkach.

JĘZYK POLSKI | DEUTSCH
Nyski Kulturalny Kulturalnik
Polsko - niemiecki projekt.
Kultura, sztuka, warsztaty,
pokazy, wystawy, koncerty, folklor.
Dziś: 19. kwi 2024 - Imieniny: Alfa, Leonii, Tytusa

Zakończenie transgranicznego projektu


Fot. materiał redakcji NKK

Z końcem maja dobiegła końca realizacja projektu pn. „Współpraca i komunikacja transgraniczna z wykorzystaniem metod alternatywnych i wspomagających”. Projekt realizowany był przez Powiat Zgorzelecki przy współpracy Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego im. Marii Grzegorzewskiej w Zgorzelcu oraz Gutenbergschule w Niesky.

Projekt zakładał wspólne transgraniczne działania edukacyjne z modułami kształcenia językowego dla polepszenia kompetencji językowych uczniów obu szkół oraz opracowanie przydatnych po obu stronach granicy książek w języku niemieckim i polskim wspomagających nauczanie specjalne. Tematyka projektu była istotna dla uczestników bo oscylowała wokół komunikacji alternatywnej i wspomagającej. Komunikacja wspomagająca to wszelkie sposoby, jakimi ludzie przekazują informacje, kiedy nie mogą mówić lub gdy nie mówią na tyle wyraźnie, by otoczenie rozumiało ich komunikaty. Natomiast komunikacja alternatywna jest metodą porozumiewania używaną zamiast mowy. Jedną z propozycji pomocy dzieciom niemówiącym lub mających problemy z porozumiewaniem się  (pośród metod AAC) jest system MAKATON. W ramach projektu 12 niepełnosprawnych uczniów ze Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego im. Marii Grzegorzewskiej w Zgorzelcu oraz 12 uczniów z Gutenbergschule w Niesky wzięło udział w zajęciach edukacyjnych z komunikacji alternatywnej i wspomagającej, zajęciach kulinarnych oraz plastycznych z elementami AAC. Dzieci uczestniczyły także w czterech wycieczkach integracyjnych. Odwiedziły „Stajnie u Jasinka”, Nadleśnictwo Pieńsk, Park Przygodowo-Rekreacyjny w Zentendorf oraz Berzdorf See. Warto wspomnieć, że dzięki projektowi zakupione zostały specjalistyczne programy komputerowe oraz drogie komunikatory dedykowane dla dzieci niemówiących lub mających problemy z porozumiewaniem się. Prócz tego, w ramach niniejszego projektu nauczyciele współpracujących placówek uczestniczyli w dwóch szkoleniach: w szkoleniu połączonym z prezentacją specjalistycznego sprzętu z zakresu metod wspomagających i alternatywnych oraz w szkoleniu z zakresu symboli PCS. Zwieńczeniem działań projektowych jest wydanie dwujęzycznego zestawu książek z elementami komunikacji alternatywnej i wspomagającej z wykorzystaniem symboli PSC, opracowanych wspólnie przez polsko-niemiecką kadrę nauczycielską. W ramach umowy partnerskiej strony zobowiązały się do kontynuacji wspólnych działań o charakterze edukacyjnym, rekreacyjnym i kulinarnym. Zorganizowane zostaną również obustronne spotkania uczniów.

Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz ze środków budżetu państwa przy wsparciu Euroregionu Nysa.


Fotoreportaże

Wideorealizacje

Nowości na FACEBOOKU:
Projekt jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Współpracy Transgranicznej Polska-Saksonia 2007-2013.
UE
NKK
Copyright Nyski Kulturalny Kulturalnik 2012
Wszelkie prawa zastrzeżone

Chwilówki Online Informacje Zgorzelec Agencja Social Media Wrocław

TIME: 0.3036